2017. júl 30.

Valóban elindul egy új magyar légitársaság?

írta: Gyömbér Béla
Valóban elindul egy új magyar légitársaság?

Magyarország - RonanAir - Oroszország

Az elmúlt napok egyik legkülönösebb híre volt, miszerint egy Srí Lanka-i vállalkozás, az R Group International (R-Group) új légitársaságot kíván üzemeltetni magyarországi központtal. A sajtó visszafogott lelkesedéssel, kételkedve fogadta Mr. Rohan Nanayakkara bejelentését arról, hogy akár heteken belül beindulhat a légitársasága Magyarországon. Számos kérdés felmerült, amire szerintem eddig nem született válasz, megpróbálok ezért a leggyakrabban felmerült kérdésekre válaszolni.

Kicsoda Mr. Rohan Nanayakkara?

1993 óta képviseli Magyarországot Srí Lankán tiszteletbeli konzulként, egyebekben az R-Group tulajdonosa. A magyar konzuli képviselet elérhetőségei megegyeznek a cégével. Tevékenységének leírása kapcsán általában a Ceylon Carriers Ltd-t emeli ki a cégcsoportjából, amely az IBUSZ, a Cedock, az Orbis, az Intourist és a Putnik partnere volt.

Mi az az R-Group?

Az R-Group az egy nemzetközi vállalatcsoport Srí Lankán, amely magában foglalja a Ceylon Carriers Ltd., Ronan International Airlines, RonanAir Holidays, Ronan International Center, Ronan Residency and Lanka Cargo, LankAir (Pvt) Ltd, Ceyhaus Trading és a Ronan Foundation vállalatokat.

sri-lanka-2455695_960_720.jpg

Milyen Magyarország kapcsolata Srí Lankával?

A kormány hivatalos weboldala alapján a kétoldalú kapcsolataink szerények, de azokban nincs komolyabb zavaró körülmény. A honlap szerint a kétoldalú kapcsolatokban érdemi változást hozott a Srí Lankát is érintő, 2004. december 26.-i délkelet-ázsiai földrengés és szökőár. A természeti katasztrófát követően pedig Magyarország egyike volt azon országoknak, ahonnan a katasztrófát követően egy-két napon belül orvos-csoportok, katasztrófa-elhárító szakemberek érkeztek az országba.

"A sebesültek ellátását végző orvosok Srí Lanka-i tevékenysége és a sérültek ellátásához szükséges felszerelések átadása mellett hazánk víztisztító berendezések (és az azokat működtető szakemberek) Srí Lankára telepítésével is hozzájárult a katasztrófa következményeinek felszámolásához, a helyreállításhoz és újjáépítéshez szükséges körülmények megteremtéséhez."

Jó, de miért látható annyi képen Mr. Rohan Nanayakkara együtt Kövér László házelnökkel?

Egyfelől, mert Mr. Rohan Nanayakkara látja el Magyarország konzuli képviseletét Srí Lankán. Távolabbról indulva, a kétoldalú kapcsolatokat Martonyi János 2012. november 7-i látogatása aktiválta. Martonyi János tárgyalópartnereinek kifejtette, hogy a Srí Lanka-i belpolitikai helyzet stabilizálódásával hazánk lehetőséget lát a politikai kontaktusok újraindítására és a gazdasági-kereskedelmi együttműködés dinamizálására.

"Gazdasági kapcsolataink legfontosabb aktuális projektje a Kolombó ivóvíz-ellátásában meghatározó szerepet játszó két víztisztítónak a Fővárosi Vízművek kivitelezésben történő rekonstrukciója és modernizálása, amelynek megvalósítására a természeti katasztrófát követően magyar részről fölajánlott 51 millió eurós kötött segélyhitel-konstrukcióban kerülne sor."

Értem, de ez nem válasz a kérdésre. Szóval mi van Kövér Lászlóval?

2013 januárban a kétoldalú együttműködés bővítése céljából hivatalos látogatásra Srí Lankára utazott Kövér László. A látogatást érdemben nyilvánvalóan a Martonyi-féle vizit alapozta meg. Ekkor találkozhatott Mr. Rohan Nanayakkara konzullal is, ami teljesen természetes, hiszen, mint említettem már, ő képviseli Magyarországot Srí Lankán.

És konkrétabban miért ment oda?

Ahogy az általában lenni szokott, minden részlet aligha ismerhető meg a tárgyalásokról. Azt lehet tudni, hogy Kövér László tárgyalópartnerei konkrét programok megvalósítását szorgalmazták a víztisztítás, a hulladékfeldolgozás, a gyógyszeripar, az emberi erőforrás fejlesztés, az oktatás és a turizmus terén, melynek fejlesztését a Srí Lanka-i kormány kiemelten kezeli. A szigetország külügyminisztere és Kövér László egyaránt támogatta közvetlen légi járat beindítását Budapest és a Srí Lanka-i főváros, Kolombó között.

És Mr. Rohan Nanayakkara járt már Magyarországon?

Igen, például a szolgálatának 20. évfordulója alkalmából Kövér László fogadta őt az Országházban, de a képek alapján úgy tűnik, hogy nagyobb volumenű tárgyalások is folyhattak. Egyébként Mr. Rohan Nanayakkara nagyra tartja Pethő Gyulával való kapcsolatát is.

 

Láttam Mr. Rohan Nanayakkara mostani nyilatkozatát és abban Szijjártó Péternek is köszönetet mondott. Vele akkor hol találkozott?

Akár Magyarországon, akár a 2016-os Exportfejlesztési Világfórumon is találkozhattak, amit Srí Lankán rendeztek meg. A külügyminiszter elmondta, a világfórumon tartott előadása mellett kétoldalú tárgyalásokat is folytatott. Találkozott Srí Lanka miniszterelnökével, illetve a külügyminiszterrel és a kereskedelmi miniszterrel, valamint az Ázsiai Infrastrukturális Befektetési Bank alelnökével.

Akkor most hihetetlen ütemben nőnek Srí Lankával a gazdasági kapcsolatok?

Nyilván ez relatív. Srí Lanka így sincs az ország legfontosabb külgazdasági kapcsolatai között, a KSH nem is méri külön a külkereskedelmi termékforgalmat Srí Lanka vonatkozásában. A gazdasági kapcsolatok élénkülhetnek, de a volumenüket tekintve azért így sem a legfontosabbak.

Másik oldalról viszont a RonanAir mégiscsak egy olyan vállalkozás, amely nincs sem a magyar, sem a Srí Lanka-i állam tulajdonában. Magyarország számára pedig nyilván az elszigeteltebb, kisebb gazdaságok felé érdemes nyitni, Srí Lanka pedig talán még ilyen terület lehet. Bár a húszmilliós lakosságú Srí Lanka gazdasága egyébként nem is olyan kicsi.

Jó, akkor térjünk rá a RonanAir-re. Akkor ez most egy magyar vagy egy Srí Lanka-i cég?

A RonanAir Légiközlekedési Kft. (RonanAir) magyar cég, de az egyedüli tulajdonosa a Srí Lanka-i üzletember, Mr. Rohan Nanayakkara. A vállalatot egyébként 2014.09.16-án jegyezték be 3 millió forint jegyzett tőkével. A cég érdemi tevékenységet 2016 végéig nemigen folytatott, hiszen a beszámolói szerint egyik évben sem volt még árbevétele. Egyébként ez a cégnév látható a ronanair.com weboldalon, amely vélhetően a légitársaság honlapja lesz.

Azt olvastam, hogy korábban már ugyanígy beharangozták az indulását, azután nem lett semmi belőle. Ebből mi igaz?

A RonanAir 2016 nyarán ugyanúgy meghirdetett egy induló magyar légitársaság kapcsán állásokat, mint idén. Akkor a média nem kapta fel annyira a hírt, mint most és nincs hír arról, hogy ténylegesen felvettek volna bárkit is. De egyébként már a 2014-es cégbejegyzést követően is sokan várták a vállalkozási tevékenység megindulását. A Magyar Turzimus Zrt. akkor azt nyilatkozta, hogy a RonanAir illetékese először három éve kereste meg őket terveikkel, ám néhány tárgyalás után együttműködésre nem került sor, mivel a terveken kívül mást akkor nem tudtak felmutatni a légitársaság képviselői.

De azért valahol repül már az R-Group színeiben repülőgép?

A magyar nyilvántartás szerint, amit utoljára tavaly frissítettek, a RonanAir-nek nincs lajstromba vett repülőgépe Magyarországon. Furcsa módon, az E-Kutatás szerint, akárcsak a Sólyom Hungarian Airways, úgy az R-Group se jegyzett be se szóvédjegyet, se ábrás védjegyet, ami egy magát komolyan vevő cég esetében az első lépések egyike kellene, hogy legyen.

De az R-Group cégcsoport többi tagjával mi a helyzet? A Lanka Cargo vagy a LankAir az csak működik valahol, vagy azok sem?

A Srí Lanka-i légügyi hatóság honlapja szerint sem a Lanka Cargo, sem a LankAir nincs auditálva légitársaságként Srí Lankán. A Srí Lanka-i légügyi nyilvántartás szerint ráadásul egyik cégnek sincs egyetlen repülőgépe sem. Az IHO írása szerint a LankAir a tevékenységi körök felsorolása szerint nem légitársaság, hanem egyrészt reptéri kiszolgáló, másrészt utazásszervező cég.

Ez egyre különösebb. Akkor semmilyen tapasztalata nincs az R-Group cégcsoportnak a légiközlekedés terén?

Ez ebben a formában nem egészen igaz. Bár a jelek szerint repülőgépeket nem üzemeltetnek, de az import-export és légi szállítmányozás területén nagyon is tapasztaltnak számít. Az internet megőrizte az R-Group cégcsoport 2001-es weboldalát. Ezen jól látható, hogy olyan szovjet/orosz szállító repülőgépek és helikopterek álltak a rendelkezésükre a cargo üzletágban, mint amilyen az Il-76 repülőgép, vagy a Mi-6 nehéz szállító helikopter.

Megint az oroszok? Akkor ez újabb kormányzati üzletelés az oroszokkal?

A cég 2001-es weboldalán jól látható, hogy az R-Group felirat alatt "Sri Lanka - Russia - Hungary" felirat szerepel. Az R-Group jelenlegi weboldalán, a bemutatkozó sorok alatt látható képek sorrendje alapján a magyar címert egy RonanAir repülőgép köti össze Szentpétervárral. Ahova egyébként a RonanAir nem is tervez repülni. Ez a heraldisztika kedvelőinek biztosan sokat mondhat.

Várjunk csak, akkor 2001 óta van magyar vonatkozása az R-Group-nak?

Igen, legalább azóta. És a weboldal tartalmának változása alapján elmondható, hogy a kezdetektől kezdve, vagyis az első Orbán-kormánytól, a Medgyessy-kormányon át egészen mostanáig szerepelnek magyar vonatkozások a honlapon. Aligha lenne hihető tehát, hogy kizárólag az utóbbi években (vagyis csak 2014 után) került volna gazdasági kapcsolatba az R-Group Magyarországgal.

plane-409037_960_720.jpg

Mindegy, akkor megint jönnek az oroszok a Szuhojaikkal, mint legutóbb, csak más csomagolásban?

Nincs információ arra vonatkozóan, hogy ebben az üzletben, vagy az R-Group jelenlegi működésében milyen szerepet játszanak orosz érdekeltségek. Egyébként a honlapon Azerbajdzsán képe és Baku is feltűnik, noha az sincs és nem is volt a tervezett célállomások között. Bár a kapcsolatok között pontosabb megjelölés nélkül Toronto és Baku is meg van adva.

Ráadásul most nem orosz repülőgépek üzemeltetéséről van szó, hanem a megjelent álláshirdetések alapján, első körben, ATR-72-500-as repülőkről, amelyek jól beváltak a regionális légiközlekedésben. A térségünkben a CSA cseh légitársaság is repül ezzel a típussal Magyarországra. Az európai ATR repülőgépgyárnak nehéz időszaka volt a tavalyi, azonban idén - többek között iráni és indiai ATR-72-600-as megrendeléseknek köszönhetően - stabil helyzetbe került. ATR-72-500-as repülőgépeket jelenleg a használt, másodlagos piacon lehet beszerezni.

Na jó, szóval akkor kik állnak a vállalkozás mögött?

Egyelőre úgy tűnik, hogy Mr. Rohan Nanayakkara. A rgroup-intl.com és a ronanair.com domain nevek egyébként egy bizonyos Miandad Rahim tulajdonában vannak, aki a nyilvánosan elérhető információk alapján jelenleg a Citi egyik vezető beosztású alkalmazottja, de egyébként Bahreinhez is kötődik.

És az üzleti tervekről lehet valami tudni?

A meglehetősen nagyszabású tervek mögött akár még ésszerű üzleti koncepció is lehet a RonanAir légitársaság kapcsán. Az eddig nyilvánosságra hozott elképzelések egyelőre inkább túlzónak tűnnek, de kisebb regionális légitársaságként, ésszerű növekedési terveket szem előtt tartva valóban lehet keresnivalója a térségben. Az utasoknak pedig lényegében minden piaci verseny kedvezhet, ami a térség légiközlekedését érinti. 2014-ben mindenesetre teljesen eltérő volt még a koncepció.

Akkor most lesz vagy nem lesz új magyar légitársaság?

A ronanair.com honlapján látható egy visszaszámláló, ami szerint két nap múlva elindul az új honlapjuk. Vagyis hamarosan mindenki okosabb lehet majd. Az R-Group részéről eddig soha nem volt még olyan jellegű bejelentés, mint a mostani, így a jelenlegi helyzet eltérhet a korábbiaktól. Most az álláshirdetések nemcsak a RonanAir honlapján, hanem tematikus álláskereső oldalakon is elérhetők. Igaz, már csak szeptemberi kezdéssel. Nyilvánvalóan gyorsan hiteltelenné válhat ezen a piacon egy cég, így több mozgástér aligha marad, ha az idei indulás ennek ellenére meghiúsulna.

Képek: pixabay.com

Ha tetszett az írás, akkor ne maradj le a következőről:

Szólj hozzá

repülés közlekedés világ légiforgalom ronanair