2017. máj 12.

Szárnyaszegett haderőreform

írta: Gyömbér Béla
Szárnyaszegett haderőreform

Az utóbbi időkben egyre több a találgatás a Zrínyi 2026 haderőreform valódi tartalma kapcsán. A fejlesztésről nyilatkozó politikusok kiemelik, hogy belátható időn belül a GDP 2 százalékát kell elérnie a honvédelmi kiadásoknak. Szinte már fájdalmas arccal tesznek olyan kijelentéseket is, hogy a sok száz milliárdos, legalább tíz évig tartó kiadásbővítést nem lehet kizárólag Nemzetőrségre, gyerekkadétok nevelésére, rekreációs eszközök beszerzésére fordítani, hanem bizony, valamit muszáj fejleszteni is a haderőn, pontosabban: a haditechnikán is.

A haderőreform, a legújabb hírek szerint, számos képesség megjelenésével fog járni, ami önmagában üdvözlendő lenne. Más kérdés, hogy úgy tűnik, hogy ennek az az oka, hogy több, stratégiai fontosságú képességet vesztett el a Magyar Honvédség az utóbbi években.

A támadó helikopterek után tegnap kiderült: vélhetően szállító repülőgéppel sem rendelkezik már a sportszövetséggel viszont annál inkább rendelkező Magyar Honvédség. De lehet, hogy egy darab szállító repülőgép még akad valahol. Egyébként érdekes vezető képként látni a XXI. század Magyar Honvédségét prezentáló Fire Blade 2017 hadgyakorlat kapcsán az UB rakétakonténert, ami szép fotótéma lenne egy múzeumban, de már Afganisztánban sem volt igazán hatékony. Mármint amikor a szovjetek harcoltak ott.

Pedig a magyar katonák folyamatosan helytállnak a külföldi missziókban, nyilván nem ártana őket, a felszerelésüket magyar katonai repülőgéppel szállítani. Meg aztán, még ha úgy is adódik, hogy váltásra van szükség (ez egyébként kétségkívül tény, csak nem most, hanem évek óta), akkor sem szoktak teljes képességet leépíteni, megszüntetni. Ilyenkor, az általában évekig húzódó tender, az új eszköz hadrendbe állításának idején, még párhuzamos üzemeltetés szokott zajlani.

 an26.jpg

Egy An-26-os szállító repülőgép (Kép: Gyömbér Béla)

De persze lehet, hogy a magyar reformok működnek, csak én nem látom az értelmét. Működnek, feltéve persze, ha nem adódik úgy a geopolitikai helyzet, hogy hirtelen nem is lenne olyan rossz pár extra helikopter a határőrizet támogatására. A Mi-24-es helikoptereket azonban egyik napról a másikra félretolták, rohasztották, a fegyvereket, alkatrészeket, kiszolgáló eszközöket, szerszámokat bagóért kiárusították, itt, Magyarországon. Évekkel később persze kijelentették, hogy ki sem vonták a hadrendből, úgyhogy már viszik is javítani őket.

Ennél azért jóval megrázóbb, amit az An-26-os szállító repülőgépek sorsáról Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter nyilatkozott a tegnapi Kormányinfón: mindhárom An-26-os repülőgépet kivonták a hadrendből 2016 decemberében. Ugyanis a Balti Air Policing (BAP) programhoz, amikor a magyar Gripenek védték a litván légteret (is), legalább három An-26-os rendszerben tartása volt szükséges. Persze még ehhez is szükség volt kiegészítő logisztikai kapacitás vásárlására.

 

 Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a 87. Kormányinfón elmondja, hogy a szállító repülőgépek kivonásra kerültek a hadrendből. Forrás: kormany.hu

 
2015 márciusában ezért, 730 millió forintért ismét hadrendbe állították a 2012-ben hadihasználhatatlannak ítélt, 406-os oldalszámú An-26-os szállító repülőgépet. Hogy ez jó döntés volt-e, vagy sem, azt én megítélni nem tudom, nyilván lehetett tudni, hogy mire van szükség a feladatellátáshoz, illetve, hogy milyen lehetőségek vannak a képességek szinten tartásához. Meglepő módon azonban nemcsak a feltétlenül szükséges nagyjavítást végeztették el, hanem még fejlesztették is, GPS-t és SzD-75 ferdetávolság-mérőt is elhelyeztek benne, üléseit pedig átalakították.

Mindez teljesen és tökéletesen indokolt persze, ha legalább még pár évig használni akarták. Minden jel erre mutatott, főleg, ha azt nézzük, hogy mennyit terveztek a háromgépes flotta fenntartására elkölteni. 2015-ben ugyanis elindítottak egy 260 millió forintos közbeszerzést a három darab An-26 típusú szállító repülőgép üzemképességének biztosítása érdekében alkatrészek biztosítása, valamint javítási és üzemidő hosszabbítási szolgáltatások elvégzése érdekében, a 2016-2018 évekre tekintettel.

Meglepő módon, nem sokkal később, külön is elindítottak még egy közbeszerzést a 407-es fedélzeti azonosító jelű, An-26 típusú szállítórepülőgép ipari nagyjavítása érdekében is. 2016 első napjaira azonban az egész An-26-os flotta sorsa rendeződni látszott, mivel eredményes közbeszerzési eljárásban, 495 millió forintért közbeszereztek szolgáltatást az An-26-os repülőgépek fenntartására, méghozzá a 2016-2018 évekre szólóan.

 

 Lázár János a 87. Kormányinfón elmondja, hogy az An-27-es (sic!) repülőgépek életszavatossága lejárt. Forrás: kormany.hu

Ehhez képest a szállító repülőgépekkel valami egészen más történt. Lázár János szerint ugyanis három An-27-es (sic!) repülőgépe volt a Magyar Honvédségnek, de azok elavultak 2016 végére, ezért 2016 decemberében mind a három repülőgépet kivonták a hadrendből. Ez pedig a teljes An-26 flottát jelenti a fentebb bemutatott, 406-os reaktiválásáról szóló közbeszerzés alapján.

Ez olyannyira meglepő információ, hogy még a máskülönben jól értesült IHO.hu sem tudott erről. Szerintük ugyanis még van egy repülőképes szállító repülőgépe a Magyar Honvédségnek. Egyébként még az is lehet, hogy valóban így van, de mindez teljesen lényegtelen: semmilyen stratégiai képességet nem jelent egyetlen ilyen repülőgép megléte.

 

  Lázár János a 87. Kormányinfón elmondja, hogy új szállító repülőgépek vásárlását tervezi a kormány. Forrás: kormany.hu

Lázár János szerint már folyamatban van a pótlás beszerzése, ez nyilván örvendetes, az viszont nehezen érthető, hogy a hadrendbe állításig miért nem lehetett a már közbeszerzett szolgáltatás segítségével tovább üzemeltetni a repülőgépeket, ha pedig tudták, hogy ilyen súlyosan elavulttá váltak a repülőgépek, akkor miért nem gondoskodtak a megfelelő időben történő pótlásukról? Egyáltalán, mi lesz a 2018-ig érvényes, 495 milliós szerződés sorsa? Miért költöttek 730 milliót egy olyan repülőgép felélesztésére, felújítására, amit ezek szerint másfél év múlva kivontak a hadrendből?

 

Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium államtitkára összefoglalta a 2017. május 8-án tartott sajtótájékoztatóján a Zrínyi 2026 program főbb irányait. Forrás: kormany.hu

Úgy tűnik, hogy botrányos képességvesztések, pénzköltések kövezik ki az útját a Magyar Honvédség reformjának, aminek a valódi tartalmáról egyelőre csak homályos utalásokból lehet értesülni, de a helikopterbeszerzésekkel kapcsolatos kormányzati kommunikáció nyomán nehéz bármit is elhinni. Most egyébként ezt mondták:

 

Vargha Tamás szerint a helikopterbeszerzés is a tíz éves program része lesz, de addig is lesz "helikopter képesség." Forrás: kormany.hu

Úgy tűnik, hogy a Magyar Honvédség képességeinek fenntartása, illetve a haditechnikai eszközök fejlesztése nehezen halad, ellenben alakulgat a Nemzetőrség, a Honvédelmi Sportszövetség és a 197 lőtér fejlesztésének a koncepciója. Utóbbit úgy tűnik, hogy már a Honvédelmi Minisztérium sem tekinti annyira magáénak, mivel Vargha Tamás nyilatkozata lapján az inkább egy másik minisztérium büdzséjét fogja terhelni.

Ha tetszett az írás, akkor ne maradj le a következőről:

Szólj hozzá

fejlesztés Magyar Honvédség helikopterbeszerzés Honvédelmi Minisztérium honvédelem és nemzetbiztonság